سبک زندگی را از نهج‌البلاغه بیاموزیم -بخش 7

خودرأیى و مشورت

 قالَ علی عَلَیْهِ السَّلامُ: مَنِ #اسْتَبَدَّ بِرَأْیِهِ #هَلَک، وَ مَنْ #شاوَرَ الرِّجالَ شارَکها فى عُقُولِها

حکمت ۱۶۱ نهج البلاغه:

شخص خودرأى به هلاکت میرسد، و کسیکه با مردان برجسته و اندیشمند پمشورت کند، در عقل آنها شریک میشود.

کسیکه در همه کارها، تنها عقیده و نظر خود را درست میداند و به رأى و عقیده هیچ کس دیگر، اهمیتى نمى دهد، بیش از هر کس، به خودش ظلم میکند.

هیچکس نیست که همه چیز را بداند و براى همه مسائل و مشکلات، راه حل درست و منطقى و قابل اجرأ پیدا کند، و هر کس، هر اندازه هم که عاقل و دانشمند باشد، باز با مسائلى روبرو خواهد شد، که راه حل درست و عملى آنها، به فکرش نخواهد رسید.

در چنین حالى، اگر شخصى، #خود رأى باشد و جز عقیده خود، عقیده هیچ کس را نپذیرد، بطور مسلم، در حل مسائل، به راههاى غلط مى رود، و چه بسا دچار اشتباهاتى میشود که حتى زندگى اش را به خطر مى افکند و او را به #هلاکت و نیستى می کشاند.

اما کسیکه تنها به عقیده خود اتکأ ندارد، و در مسائل گوناگون #مشورت میکند، به راه سعادت میرود. مخصوصا اگر شخصى، با افراد عاقل و اندیشمند و مردان برجسته مشورت کند، مانند آن است که در فکر و دانش آنها شریک شده، و از عقل و اندیشه هرکدام، براى خود سهمى برداشته است.

وقتى ما، بار سنگینى داریم که نمىتوانیم از روى زمین حرکت دهیم، به کمک چند نفر دیگر نیاز پیدا مى کنیم. و هنگامى که چند نفر آمدند و به ما کمک کردند، مثل آن است که ما را، در زور بازوى خود شریک کرده اند و هر کدام، از قدرت و توانایى خود، سهمى به ما داده اند.

در مورد مسائل مربوط به فکر و عقل نیز همینطور است. وقتى با مسأله اى روبرو میشویم که به تنهایى از حل آن عاجزیم، باید از #عقل و اندیشه دیگران هم کمک بگیریم. و در این صورت، مثل آن است که خود را، در #عقل و #شعور آنها شریک ساخته ایم و از نیروى اندیشه و فکرشان، سهمى هم به ما رسیده است.

 

عضویت در کانال ایتا نهج‌البلاغه‌ای ها

?️http://eitaa.com/joinchat/159055872C48cb7d8af1

دیدگاه ها بسته شده است