خلاصه متن سخنرانی: شب دوم محرم

امشب فرمول های کلیدی زیارت عاشورا را بررسی می کنیم، سه جریان در زیارت عاشورا بودند که دست به دست هم دادند و آن واقعه را به عمل رساندند. بعد از آن وارد بحث عنصر شناسی می شویم، بعضی ها در زیارت عاشورا به کاری که کردند معرفی شدند و بعضی طائفه آن ها لعن شده و بعضی خود شخص مورد توجه است باید ببینیم چرا آن ها این گونه معرفی شدند.
در ادامه ، مبحث ظهور پیش می آید در اوج همدردی با اباعبدالله(علیه السلام) می گوید سرت را بالا بیاور و باید توجه ات به آخر کار باشد و بحث تکلیف ما از آن جا شروع می شود.
در بحث معارف گنجانده شده در واژه های کلیدی زیارت عاشورا دو دسته واژه ها را زیاد می بینیم،

در کدام جبهه ایستاده ای!حق یا باطل

در حقیقت این واژه ها می خواهند بگویند در ورود به قضیه سیدالشهداء(علیه السلام) اول باید موضعگیری مان مشخص شود که در جریان حق و باطل شناخته شود، لذا در سمت واژه حق چهار واژه کلیدی پی در پی بیان شده است، اول سلام ،بعد مودت، سپس موالات و بعد هم معیت است.

من نمی توانم به امام حسین(علیه السلام) سلام بدهم ولی با دشمن امام حسین(علیه السلام) دشمن نباشم. زیارت عاشورا می گوید امام حسین(علیه السلام) را به عنوان جبهه حق بگذار وسط. اگر با او هستی پس باید با هرکسی که با او هست باشی. یادتان باشد ما در منطق عاشورایی جریان بی طرف نداریم.
حضرت فرمود هرکسی که با ما نیست دشمن ماست. در زیارت عاشورا جریان به این آسانی نیست، سر تا تهش در این سلام عقیده است.
انقدر نگو من با اسرائیل چه کار دارم، حضرت علی(علیه السلام) می فرماید آن که با دوست تو دشمنی می کند دشمن توست. سبک زندگی بچه هیئتی ها بعضا سبک زندگی مورد پسند امام حسین(علیه السلام) نیست. امام صادق(علیه السلام) فرمود طوری زندگی کنید که وقتی شما را می بینند باعث افتخار ما شوید.
امام علی(علیه السلام) در حکمت 252 نهج البلاغه می فرماید: خدا سلام کردن را به خاطر امنیت در آن چه می ترسید به شما امر کرد.
در خطبه 152 حضرت علی(علیه السلام) اسلام را نامی از سلام معرفی می کند، می فرماید همانا خداوند شما را برای اسلام برگزید زیرا اسلام نامی از سلامت است.
وقتی ما در زیارت عاشورا به امام حسین(علیه السلام) سلام می کنیم یعنی با شما هم عقیده ام، از جانب من به شما آسیبی نمی رسد و مطیع شما هستم. نمی توانی حسین حسین کنی و به فکر سازش با آمریکا باشی.

سیاسی ترین سلام

سلام زیارت عاشورا سیاسی ترین بار را بر عهده ما نهاده است. مشکل ما این است با امام حسین(علیه السلام) شروع می کنیم اما با امام حسین(علیه السلام) نمی مانیم. چرا سلام را با اسم امام حسین(علیه السلام)شروع نمی کنیم؟
اباعبدالله(علیه السلام) هم به خاطر این است که دشمن حساس نشود و در خفای پوششی از تقیه می گوییم در روزگاری که دشمنان امام حسین(علیه السلام) را خارج شده از دین می دانند ما اصلا بندگی خدا را در پناه امام حسین(علیه السلام) می دانیم. تمام این سلام ها که می دهی گوشه ای سیاسی درون آن است؛ می گویی السلام علیک یا ابن رسول الله، این ها می خواستند این ارتباط با پیامبر را منقطع کنند. تو می گویی آن رسول الله(صلی الله علیه و آله و سلم) که می شناسیم امتدادش تو هستی. کسی که سلام را فهمید باید وارد مودت شود.

مودت و محبت

فرق کلیدی بین مودت و محبت است. خدا در قرآن کریم بر دوش امت پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) مزدی واجب کرده است و آن که به اهل بیت من مودت داشته باشید. آن محبت که به نقطه ای برسد که تبعیت بیاورد مودت می شود. کسی که مودت اهل بیت(علیهم السلام) را داشته باشد، دیگر نفاق نمی تواند در او شکل بگیرد.
در قرآن کریم می خوانیم ای پیامبر انقدر به شعار این ها نگاه نکن، قسم به پروردگارت این ها ایمان واقعی نمی آورند تا اگر بین این ها شکایتی پیش آمد فقط پیش تو بیایند و اگر تو علیه او حکمی کردی نباید ناراحت شود و کامل باید تسلیم شود.

▪️شب دوم محرم_97/6/20

  • سخنرانی حجه الاسلام مهدوی ارفع
  • هیئت یافاطمه الزهرا سلام الله علیها
  • بابل

دیدگاه ها بسته شده است