خلاصه متن سخنرانی: شب دهم محرم

در زیارت عاشورا یک دوره ی منسجم و کامل از اندیشه و نقشه ی راه شیعه در بحران ها تثبیت شده است.

مرگی عین حیات

چند مسئله در زیارت عاشورا به اهلش منتقل می شود، به شیعه یاد می دهد در بدترین بحران ها می شود بهترین فرصت ها را ساخت. یکی از بهترین شعار های امام حسین(علیه السلام) این بود که اول بگویید تعریف تان از زندگی چیست تا من بگویم چگونه زندگی می کنید و از دنیا خواهید رفت، اگر از من حسین(علیه السلام) می پرسی زندگی من که قرار است با ظالم کنار بیایم اسمش زندگی نیست و خفت و خاری است و مرگی که در این راه به دست بیاید مرگ با عزت است و این مرگ عین الحیات است.

اولین کاری که سیدالشهداء(علیه السلام) در کربلا کرده است معنای حیات و ممات را که پس از پیامبر تغییر کرده بود صد و هشتاد درجه برگرداند.

 نظام‌سلطه چرا حریف ملت ما نمی شوند، زیرا ملت ما چهل سال است آرزوی بچه هایش را شهادت قرار داده است.

مهم ترین کار دشمن در این شرایط این است که حق را در دو راهی قرار دهد که از هر طرف برود متهم شود. علی(علیه السلام ) را در همین دو راهی قرار دادند، سقیفه شکل گرفته است، آن کسی که حقش را غصب کردند را تحریک می کنند، دو راهی که هر کدام را انتخاب کند به ضرر اسلام تمام می شود. اگر حقش را بگیرد می گویند ببینید علی(علیه السلام) چگونه برای رسیدن به حکومت هر کاری می کند و اگر سکوت کند می گویند ببینید علی(علیه السلام‌) ترسیده است.(خطبه۵)

 در جریان زیارت عاشورا بحث این است که یا زندگی حقیقی را انتخاب می کنی یا باطل، حق وظیفه دارد در این مواقع که نفاق زیاد است و شناخت حق از باطل مشکل است نقاب ها را از چهره بیندازد.

امروز اصلاح طلب انقلابی را بالای سر می گذاریم و اصول گرای غیر انقلابی را زیر پا می گذاریم، دیگر این بازی ها تمام شده است یا انقلابی هستی یا خیر.

معیت با امام

من لم یکن معنا کان علینا

 بحث معیت با امام زمان(عج)، بحث دوم جلسه است. امروز حسینی بودن معیت با امام منصور است. انتظار حقیقی که اهل بیت(علیهم السلام) از ما خواستند شباهت پیدا کردن به امام زمان(عج) در زمان غیبت است.

شکر در مصیبت عظمی

 سومین نکته این است که در هیچ زیارتی از انبیاء و جانشینانش و باقی زیارات نیست و فقط در زیارت عاشورا است و آن سجده شکر است. حالا برای بزرگترین مصیبت آن هم به سجده و و آن هم از زیارت شاکران، آن هم بر کدام نعمت، بر همین مصیبت است. معلوم می شود در این مصیبت اعظم، نعمتی بزرگ نهفته است.

صراحت انقلابی

به ما یاد دادند اگر صراحت انقلابی داشته باشی و مصلحت اندیشی نکنی و در همچین صحنه مشوشی که می خواهند منافق رسوا نشود، حق را بلند جار بزنید و در همان نقطه ای که آن ها می توانستند همه چیز را به نفع خود کنند مشت ها باز خواهد شد و این نعمت بزرگی است. انقلاب امروز از چند فتنه عبور کرده است و به آخرین فتنه رسیده است چرا نگرانی، شکر ندارد؟

▪️شب دهم محرم_97/6/28

 

  • سخنرانی حجه الاسلام مهدوی ارفع
  • هیئت یافاطمه الزهرا سلام الله علیها
  • بابل

دیدگاه ها بسته شده است