انسان 250 ساله- شالوده‌نظام اسلامی

شالوده‌نظام اسلامی


انسان 250 ساله- شالوده‌نظام اسلامی

انسان 250 ساله- شالوده‌نظام اسلامی

شالوده نظامی اسلامی به این معنا بود که این امت سازی فقط سیاست نبود؛ یک بخشی از آن، سیاست بود.بخش عمدهٔ دیگر آن، تربیت یکایک افراد بود:

هوَالّذی بَعَثَ فی الٱمییّنَ رسولاً مِنهُم یَتلو عَلَیهٍم آیاتِهِ وَ یُزَکّیهِم وَ یُعَلِّمُهُمُ الکِتابَ وَالحِکمَه  (۱- سورهٔ مبارکهٔ جمعه/آیه۲)

?«یُزَکّیهِم»؛ یک یکِ دل‌ها در زیر تربیت پیغمبر قرار می‌گرفت.
?پیغمبر به یکایک ذهن ها و خردها، دانش و علم را تلقین می‌کرد.
?«وَ یُعَلّمُهُمُ الکِتابَ وَالحِکمَه»؛ حکمت یک مرتبهٔ بالاتر است.
فقط این نبود که قوانین و مقررات و احکام را به آنها بیاموزد، بلکه حکمت به آنها می‌آموخت.چشم های آنان را بر روی حقایق عالم باز می‌کرد. ۱۰سال هم پیغمبر اینگونه و با این روش حرکت کرد.

? از طرفی سیاست، ادارهٔ حکومت، دفاع از کیان جامعهٔ اسلامی، گسترش دامنه اسلام، باز کردن راه برای اینکه گروه های خارج از مدینه به تدریج و یک‌به‌یک وارد عرصهٔ نورانی اسلام و معارف اسلامی شوند،
? از طرفی هم تربیت یکایک افراد.

?این دو تا را نمی‌شود ازهم جدا کرد.

?یک عده‌ای اسلام را فقط مسئلهٔ فردی دانستند و سیاست را از اسلام گرفتند ..در حالی که نبی‌مکرم اسلام در آغاز هجرت، در اوّلی که توانست خود را از دشواری‌های مکه نجات دهد، اولین کاری که کرد، سیاست بود.

⚪️بنای جامعهٔ اسلامی، تشکیل حکومت اسلامی، تشکیل نظام اسلامی، تشکیل قشون اسلامی، نامـهٔ به سیاست‌مداران بزرگ عالم، ورود در عرصهٔ سیاسی عظیم بشریِ آن روز، #سیاست است.‌
?چطور می‌شود اسلام را از سیاست جدا کرد؟! چطور می‌شود سیاست را با دست هدایتی غیر از دست هدایت اسلام، معنا و تفسیر کرد و شکل داد؟!

«ألَّذینَ جَعَلَ القرآنَ عِضین»بعضی قرآن را تکه پاره می‌کنند. (سورهٔ حجر/آیهٔ ۹۱)

«یُؤمِنُ بِبَعضِ الکِتابِ وَ یَکفُرُ بِبَعض» به عبادت قرآن ایمان می آورند؛ اما به سیاست قرآن ایمان نمی‌آورند.(تحف العقول/ص۴۸۵)

«لَقَد أرسَلنا رُسُلَنا بالبیّنات وَ أنزَلنا مَعَهُمُ الکِتابَ وَ المیزانَ لِیَقومَ النّاسِ بِالقِسط».(سورهٔ حدید/آیهٔ۲۵)

قسط چیست؟


?قسط یعنــی استقرار عدالت اجتماعی در جامعه.

چه کسی می‌تواند این کار را انجام دهد؟

تشکیلِ یک جامعهٔ همراه با عدالت و قسط، یک کار سیاسی است؛ کار مدیران یک کشور است.
این، هدف انبـیاست. نه فقط پیغمبر ما، بلکه عیسی و موسی و ابراهیم و همهٔ پیغمبران الهی برای سیاست و برای تشکیل نظام اسلامی آمدند.

دیدگاه ها بسته شده است