سیرهٔ نبیاکرم در دوران ده سالهٔ حاکمیت اسلام در مدینه، یکی از درخشان ترین و گزافه نیست اگر بگوییم درخـشان تریندورههای حکومت در طول تاریخ بشری است.باید این دورهٔ کوتاه و پرکار و فوق العاده تأثیرگذار در تاریخ بشر را شناخت.
دورهٔ مدینه، فصل دوم دوران ۲۳ سالهٔ رسالت پبغمبر است. ۱۳ سال درمکه، فصل اول بود- که مقدمهٔ فصل دوم محسوب میشود – و تقریبا ۱۰ سال هم دوران مدینهٔ پیغمبر است، که دوران شالوده ریزی نظام اسلامی و ساختن یک الگو و نمونه از حاکمیت اسلام، برای همهٔ زمانها و دورانهای تاریخ انسان و همهٔ مکان هاست.
البته این الگو، یک الگوی کامل است و مثل آن را دیگر در هیچ دورانی سراغ نداریم؛لکن با نگاه به این الگوی کامل، میشود شاخص ها را شناخت. این شاخص ها برای افراد بشر و مسلمانها علامتهایی است که باید بوسیلهٔ آنها نسبت به نظامها و انسانها، قضاوت کنند.
هدف پیغمبر از هجرت به مدینه، این بود که با محیط ظالمانه و طاغوتی و فاسدِ سیاسی و اقتصادی و اجتماعیای که آنروز در سرتاسر دنیا حاکم بود، مبارزه کند و هدف، فقط مبارزه با کفار مکه نبود؛ مسئـله، مسئلهٔ جهانی بود.
پیامبر اکرم این هدف را دنبال میکرد که هرجا زمینهٔ مساعد بود، بذر اندیشه و عقیده را بپاشد؛ با این امید که در زمان مساعد، این بذر سبز خواهد شد.
هدف این بود که پیام آزادی و بیداری و خوشبختی انسان به همـهٔ دلها برسد این جز با ایجاد یک نظام نمونه و الگو امکان پذیر نبود؛ لذا پیغمبر به مدینه آمد تا این نظام نمونه را بوجود آورد.
اینکه چقدر بتوانند آن را ادامه دهند و بعدی ها چقدر بتوانند خودشان را به آن نزدیک کنند، بسته به همــت آنهاست.
پیغمبر نمونه را میسازد و به همهٔ بشریت و تاریخ ارائه میکند.
نظامی که پیغمبر ساخت،شاخصهای گوناگونی دارد که در بین آنها هفت شاخص از همه مهم تر و برجسته تر است
?البته این کار، کار لذت آور و شادی بخشی است؛ کار خستگی آور و کسل کننده و ملول کننده و تعبآورندهای نیست((تعب) خستگی آور، مشقتزا،)
?کاری است که به انسان نشاط و نیرو و شوق می.دهد.